Wanneer moet er een asbestattest zijn?
Vanaf 23 november 2022 dient er verplicht een asbestattest aanwezig te zijn bij de verkoop van woningen en gebouwen dewelke gebouwd werden voor 2001. Tegen 2032 moet iedere gebouweigenaar van een woning gebouwd voor 2001 beschikken over een asbestattest.
Op deze manier wilt men Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig maken. Standaard is een asbestattest 10 jaar geldig. Deze geldigheid wordt ingekort in bepaalde gevallen naar 5 jaar, dit hangt af van het type en de staat van de asbesttoepassingen dewelke aangetroffen worden.
Hoe verloopt de opmaak van een asbestattest?
1. Vooronderzoek
Als eigenaar is het belangrijk dat u ons zoveel mogelijk gegevens over de woning kan bezorgen:
-
- Kadastrale legger
-
- Bouwplannen (indien mogelijk digitaal)
-
- Facturen
-
- Bestekken
-
- Technische documenten
-
- Postinterventiedossier
-
- Bewijsstukken van verbouwingen
-
- Zijn er renovaties uitgevoerd?
-
- Gaat u renoveren?
-
- …
Aan de hand van deze documenten kan de asbestdeskundige dan aan de slag om het eigenlijke plaatsbezoek voor te bereiden.
Het is dan ook in het belang van het uiteindelijke asbestattest dat u hier zoveel mogelijk info over de woning deelt met ons.
2. Plaatsbezoek
De gecertificeerde asbestdeskundige zal hierbij een niet-destructieve inspectie ter plaatse uitvoeren volgens het inspectieprotocol van OVAM.
De asbestdeskundige moet hiervoor geen zaken demonteren of afbreken om ingesloten materiaal op te sporen.
De asbestdeskundige zal eerst een korte rondgang doen met de eigenaar. Tijdens deze rondgang kunnen al een aantal locaties voor (verplichte) monsternames besproken worden.
Na deze rondgang volgt er een grondige inspectie van de gehele locatie (inbegrepen bijgebouwen, tuin,..)
Vervolgens zal de asbestdeskundige een aantal (verplichte) monsternames uit voeren.
Deze monsternames gebeuren op een veilige manier waarbij er geen bijkomende risico’s worden veroorzaakt.
De asbestdeskundige zal de monsternamepunten duurzaam fixeren of inkapselen.
U kan vrijwillig een aanvullende destructieve asbestinventaris laten uitvoeren om ingesloten asbest op te sporen. Dit is vooral interessant voorafgaand aan renovatie- of sloopwerken.
3. Afgifte asbestattest
Zodra het plaatsbezoek en de monsteranalyses zijn uitgevoerd kan de asbestdeskundige het dossier ingeven in de databank van OVAM.
Zodra de gegevens in de databank zijn gefinaliseerd zal OVAM een asbestattest afleveren aan de asbestdeskundige.
Dit asbestattest zal verder digitaal aan u afgeleverd worden. Het zal ook beschikbaar zijn in uw woningpas.
In dit asbestattest vind u naast een duidelijke inventarisatie van de asbest(verdachte) materialen ook adviezen terug over deze materialen, welke best weggenomen worden, hoe deze in afwachting hiervan te beheren en wat de mogelijke verwijderingstechnieken zijn.